Hyra & betalning
Vi vill göra det så enkelt som möjligt för dig att betala hyran. Det finns olika sätt att betala din hyra på men det viktigaste är att hyran alltid betalas i tid.
När ska hyran betalas?
Du betalar alltid hyran i förskott. Senast den sista vardagen i månaden ska nästa månads hyra vara inbetald till oss. Det är viktigt att du betalar din hyra i tid för att inte riskera att bli av med ditt hyreskontrakt.
- Om du betalar hyran för sent kommer du att få ett inkassokrav med en inkassoavgift.
- Är hyran fortfarande inte betald efter tre veckor, skickas ärendet vidare till Kronofogden och du riskerar bli avhyst och du förlorar din bostad.
- Om du upprepade gånger betalar hyran sent riskerar du dessutom att ditt hyreskontrakt sägs upp och du förlorar din bostad. Det är därför viktigt att alltid betala hyran i tid.
Eftersom du har skrivit på ett hyresavtal är du skyldig att betala din hyra i tid oberoende om du fått en avi eller inte.
Du kan se dina avier/fakturor om du loggar in på Mina sidor och klickar på "Faktura".
Om du behöver några uppgifter angående din avi kontakta oss.
- Om du skulle vara sen med hyran bör du höra av dig till oss så snabbt som möjligt. Det innebär inte att du får anstånd eller en avbetalningsplan och att eventuella räntor och avgifter tas bort.
- Kontakta sociala myndigheter eller konsumentvägledningen för att få hjälp.
Det finns olika sätt att betala hyran på. Du kan välja mellan att betala hyran på den hyresfaktura som Mitthem skickar varje månad eller så kan du välja att betala din hyra med e-faktura eller autogiro.
Tänk på att alltid betala hyran i tid och att många överföringstjänster oftast tar några dagar på sig innan pengarna finns på vårt konto.
Till alla nya hyresgäster skickar vi ett mejl med en länk till Mina Sidor där hyresfakturan finns – bra för miljön och dessutom snabbare. Om du har bott hos oss i flera år får du säkert din hyresfaktura skickad till dig med brev eller som PDF i ett mejl. Hör gärna av dig till oss på mejl, telefon eller chatt om du vill ändra hur du får din hyresfaktura.
Med autogiro dras hyran från ditt konto den sista bankdagen varje månad. Du behöver inte oroa dig för att glömma eller tappa bort en faktura. Så länge du inte får en ny faktura är beloppet detsamma varje månad. Här på hemsidan kan du logga in för att se uppgifter om din hyra. Du har möjlighet att stoppa betalningen ifall något inte stämmer på din faktura.
Om det saknas täckning när autogiro försöker dra beloppet, görs ytterligare tre försök att dra beloppet.
För att betala din faktura med autogiro gör du en anmälan för autogiro via din internetbank. Där det står kund-ID fyller du i ditt objekts-/lägenhetsnummer som du kan hitta på ditt kontrakt eller på din hyresavi. Det är 7 siffror som sedan avslutas med -0.
Du kan också enkelt betala hyran med hjälp av e-faktura. Allt du behöver göra är att logga in på din internetbank och välja att du vill ha e-faktura från Mitthem.
Sedan behöver du fortsättningsvis bara logga in på din internetbank och godkänna fakturan så sköts betalningen automatiskt.